Blog

Nový Zéland s Benem

Nový Zéland s Benem
  • 22. října
  • |
  • 2017

Jakub Cejpek popisuje svoji cestu po nádherném Novém Zélandu. Kdo mu byl za společníky?

Text a foto: Jakub Cejpek

Já a Kristina máme velmi rádi přírodu a hory především. Oba jsme se chtěli také znovu podívat na Nový Zéland a užít si to poněkud odlišně. Proto jsem přišel se skvělým nápadem, že si výpravu zpestříme tím, že se pokusíme vylézt na nejvyšší vrcholy Jižních Alp, které jsou proslavené mnohými tragédiemi a kromě toho, že si koupíme starý Land Rover, který se nám bude pořád porouchávat. A Kristina byla na tolik shovívavá, že na to kývla.

Veteránská romantika

S obrovským štěstím se nám podařilo sehnat 55 let starý model, který  se pro nás na čtvrt roku stal druhým domovem. (pro představu - byl vyrobený v době, kdy byl Hanzelka se Zikmundem na své druhé výpravě). Když jsme se do něj posadili a vyrazili na první 200 kilometrový přesun, málem jsme se rozplakali. Takové ukrutné a nepohodlné bylo cestování půl století starým veteránem. I když jsme seděli metr od sebe, museli jsme křičet, abychom se slyšeli. Maximální rychlost byla kolem 70 km/h, ale v kopcích jsme byli rádi za půlku. Do postele nám teklo, auto nešlo zamknout a o brzdách se snad ani rozepisovat nebudu. I když jsem stál v prudším stoupání na pedálu, pomalu jsme couvali dolů.

Jakub Cejpek -  NOVÝ ZÉLAND S BENEM

Brzy jsme také poznali rozdíl mezi naivní veteránskou romantikou a tím, že neporuchovost Land Roverů je pouze mýtus. Naštěstí jsem objevil uživatelský manuál k autu z roku 1960, který popisuje jak doplnit olej - s tím jsem začínal - i jak seřídit odtrh na rozdělovači - tam jsem se dostal po tříměsíčním intenzivním kurzu automechanika z donucení. V jistých situacích byl ale návod k ničemu, například když jsem ulomil řadící páku 60 kilometrů od nejbližšího města. Naštěstí zůstala zařazená dvojka a tak jsme za pouhé dvě hodinky dojeli k dílně a mohli svářet.

I tyto krušné chvilky ale budovaly náš vztah ke starému autu a časem se naše city prohloubily natolik, že jsme dospěli k názoru, že je potřeba našeho věrného přítele pojmenovat. Dostal jméno Ben.

Nekonečná svoboda hor

O krásách Země dlouhého bílé oblaku jistě netřeba nikoho přesvědčovat, příroda je ale v mnohých ohledech odlišná oproti té Evropské. Třeba tím, že si i v národních parcích můžete jít kam chcete a postavit si tam stan. Mimo značené trasy je to opravdová divočina se všemi výhodami a nevýhodami, které z toho vyplývají.

Jakub Cejpek -  NOVÝ ZÉLAND S BENEM 

Ale pozor! Pokud míříte do hor, vězte, že i vrcholy, které mají sotva 2500 metrů, dají zabrat. To je dané oceánským klimatem. Okna dobrého počasí jsou typicky třídenní a jsou proložena přívalovými dešti. Lezení je často navzdory nízké výšce poměrně obtížné. V životě jsme toho tolik nenalezli na předních hrotech maček.   

Pobyt v přírodě vám naopak dokážou dost zpříjemnit horské chaty, kterých je na Zélandu asi tisíc. Nazývají se Backcountry Huts a mají pestrou historii od zlatokopeckých, přes lovecké až k alpským, které se využívají jako východisko pro nejvyšší vrcholy Jižních Alp. Nepočítejte ovšem se servisem, na jaký jste možná zvyklí z Evropy. Točeného piva ani domácí polévky se tu nedočkáte, tyto chaty jsou bez obsluhy a nabídnou vám většinou pouze střechu nad hlavou.

Od oceánu do oblak

Díky předchozí zkušenosti jsme ke zdejším horám přistupovali s náležitou pokorou. Postupovali jsme od těch nižších a méně obtížných a nakonec se propracovali i k ambiciózním cílům, ve které jsme ve skrytu duše doufali. Tak jsme se nakonec ocitli na chatě Plateau Hut, která je východiskem na Mt. Cook (3724 m), nejvyšší vrchol Zélandu.

Na ten se nám poštěstilo vystoupit za výborných podmínek a velmi dramatického počasí. Užili jsme si jak bloudění mezi trhlinami, tak pořádný mráz ve vrcholových partiích a navíc jsme celou horu měli jen pro sebe. Na výstup a sestup je obvykle potřeba 15–18 hodin, my jsme si mohli dát kávu na chatě už po dvanácti.

Recept na dobrodružství

Starý dobrý Land Rover vás dostane všude, ale občas se to trochu zkomplikuje. Nemá totiž rád vodu a tak se nám například po pár hlubších brodech v Godley Valley rozsvítily všechny kontrolky (dvě) a ze vzduchového filtru se valila jahodová marmeláda. Ráno jsme museli 3 hodiny čistit a vysoušet motor, abychom znova nastartovali. I tak jsme se díky Benovi dostali do míst, kam bychom jen stěží šli pěšky a umožnilo nám to tak dostat se do opravdu odlehlých míst. A nakonec jsme plakali doopravdy, když jsme se s ním před odletem museli rozloučit.

Jakub Cejpek -  NOVÝ ZÉLAND S BENEM

Tím, že jsme občas vstali trochu dřív abychom vylezli na pár kopců a sem tam vyčistili svíčky ve starém autě jsme jen stěží posunuli hranice lidského poznání. To ale ani nebyl náš cíl. Chtěli jsme si výlet na Zéland užít po všech stránkách, poznat místní hory i sami sebe a vrátit se domů plni krásných zážitků. A to se nám podařilo do posledního puntíku.

Díky této zkušenosti tedy nabídneme závěrem aspoň recept jak v dnešní době podniknout to správné dobrodružství . Podstata se skrývá ve slově samotném. Předpokladem je totiž mít po boku "dobrého druha", který s vámi  bude táhnout za jeden provaz v dobrém i ve zlém. Ať už je to váš nejbližší, nebo třeba Ben.

Čím fotit a točit v Jižních Alpách?

Dokud se vám vybavení veze v kufru auta, jeho velikost a hmotnost moc neřešíte. Ale když máte fotovýbavu přidat k batohu, který je plný horolezeckého vybavení a váží už tak 20 kilo, rozmyslíte si to lépe. Mnoho zajímavých snímků ale vznikne právě v prostředí mimo civilizaci a cesty. Když jsme jezdili v Benovi (který je sám o sobě dost skvělý model!), mohli jsme využívat dva fotoaparáty Fujifilm X-T2 s objektivy 10-24/4, 16/1.4, 90/2 a rybí oko 8/2.8. Na výstupy jsme ale brali jen jedno tělo, většinou v kombinaci s širokoúhlým zoomem. Občas jsme přihodili i rybí oko, ale v náročném terénu beztak není na přehazování prostor. Protože nechci, aby mi unikl žádný zajímavý záběr, používám už mnoho let pistolová pouzdra, díky kterým mám foťák neustále po ruce. Zároveň se mohu věnovat lezení, jištění nebo třeba lyžování. Na Zélandu jsem takto k plné spokojenosti používal pistole Toploader a Adventura

Jakub Cejpek -  NOVÝ ZÉLAND S BENEM, vybavení

INFOBOX

Benova technická specifikace

  • Land Rover Series IIA 109, Station Wagon (1961)
  • Motor: benzínový čtyřválec, 2286 ccm
  • Výkon: 77 koní při 4250 otáčkách
  • Točivý moment: 124 lb.ft. při 2500 otáčkách (asi 168 Nm

V případě zájmu si můžete stáhnout zmiňovaný uživatelský manuál k Land Rover series IIA zde

Poštěstilo se nám vystoupit na tyto nádherné vrcholy

Jakub Cejpek -  NOVÝ ZÉLAND S BENEM

  • Aoraki/Mount Cook (3724 m)
  • Mount Aspiring (3033 m) JZ hřeben
  • Mount Earnslaw (2830 m), Aspiring NP
  • The Footstool (2764 m), Mt. Cook NP
  • Mount Madeline (2536 m, Darran mountains
  • Mount Brewster (2515 m), Aspiring NP
  • Mount Coates (2400 m), Godley Valley
  • Remarkables, Grand Traverse

Více o naší výpravě se můžete dozvědět na

 

Fotogalerie

Další fotografie z cesty Jakuba Cejpka na Novém Zélandu - zde

 

Akce měsíce

Akce Doprava zdarma
Sleva
National Geographic Australia Messenger M

Stylová ramenní brašna National Geographic Australia Messenger M zaujme svým neformálním vzhledem, který zvyšuje bezpečnost přepravované techniky. Vnější voděodolné materiály jsou ošetřené specálním impregnačním povlakem pro větší odolnost v nepříznivých klimatických podmínkách. Na vašich cestách tak spolehlivě ochrání DSLR nebo CSC systémový fotoaparát, notebook/tablet a osobní věci. Nabízí variabilitu úložných prostor v podobě nastavitelné přepážky pro přizpůsobení vnitřního prostoru velikosti a tvaru uložené techniky. Design produktové kolekce National Geographic Australia s akcentem modré a červené barvy je inspirován australskými scenériemi, mořem a vnitrozemím. Vnitřní látky pak evokují typickou australskou krajinu.

Po slevě do 4 pracovních dnů 2 490   3 490

Akce Doprava zdarma
Sleva
Lowepro Toploader Pro 70 AW II

Kvalitní fotografická brašna poskytující rychlý přístup k Vašemu velkému DSLR fotoaparátu s nasazeným objektivem 24-70mm f/2,8 či 14-25mm f/2,8. Součástí brašny jsou 2 popruhy a pláštěnka.

Po slevě skladem 3 ks 1 290   1 990

Akce Doprava zdarma
Sleva
Lowepro Photo Hatchback 150 AW II modrý

Dokonalá vnější ergonomie a praktická a funkční kontrukce dělají z tohoto batohu sen každého fotografa. Se všitou pláštěnkou All Weather Cover™ můžete vyrazit za svými fotozážitky za každého počasí.

Po slevě skladem 2 ks 1 290   2 490

Akce
Sleva
Joby Suction Cup&GorillaPod Arm

Držák s přísavkou Suction Cup&GorillaPod Arm™ je určen pro uchycení a zafixování outdoorové kamery (GoPro™ apod.) nebo fotoaparátu na hladké a rovné povrchy – výlohy, okna – skleněné plochy v exteriérech a interiérech, okna a karoserie auta, kapotáž motorky, vodního skůtru apod. Přísavka se vyznačuje extrémně malým průměrem a mimořádnou pevností a stabilitou uchycení.

Po slevě skladem 2 ks 399   1 088

Akce
Sleva
Joby GripTight Auto Vent Clip

Elegantní držák chytrých telefonů do auta. Používáte telefon jako auto navigaci a také řešíte, jak telefon uchytit na palubní desce a přitom si „nezničit“ interiér automobilu nevzhledným, těžkým držákem z nekvalitních plastů a velkou přísavkou? Joby GripTigh Auto Vent Clip je elegantní, lehký, precizně provedený držák pro uchycení telefonu do mřížky ventilace. Praktický, polohovatelný (vertikálně, horizontálně), odnímatelný, skladný.

Po slevě do 4 pracovních dnů 299   849

Akce Doprava zdarma
Sleva
Lowepro m-Trekker BP 150 černý

Stylový ultra lehký jednokomorový foto batoh s vestavěnou pláštěnkou vyrobený z extrémně odolných materiálů. Ideální pro dokonalou ochranu a transport CSC fotoaparátu s několika objektivy, notebooku nebo tabletu a osobních věcí.  

Po slevě skladem 2 ks 1 690   2 490